Řidičské oprávnění pro skupinu D a podskupinu D1 zatím pořád i pro držitele skupiny B
Řidičské oprávnění pro skupinu D a podskupinu D1 zatím pořád i pro držitele skupiny B
Dopravní noviny 18.11.2004 napsaly (tj):

Parlamentní šachy s předloženým návrhem zákona jsou hlavním důvodem toho, že se nejvyšší povolená rychlost autobusů na dálnicích i silnicích zatím snižovat nebude. Poslanci sociální demokracie se totiž na počátku listopadu pokusili do návrhu legislativní úpravy předložené několika poslanci za ODS pozměňovacím návrhem dostat některé pasáže z nedávno odmítnutého návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích.



Poslanecký návrh na omezení rychlosti autobusů vznikl loni na jaře jako reakce na tragickou dopravní nehodu plně obsazeného autobusu u jihočeských Nažidel, která si vyžádala 19 lidských životů. Podle novely se rychlost autobusů na dálnici měla snížit z dnešních 130 na 110 km/h a na ostatních komunikacích z 90 na 80 km/h. "Tehdy jsme se shodli, že je třeba řešit situaci v osobní dopravě, a to především v dopravě lidí, tedy reagovat na chování řidičů autobusů," řekl na začátku listopadu jeden z autorů návrhu Lubomír Suk poté, co návrh ve druhém čtení zablokoval pozměňovací návrh poslance za ČSSD Miloše Melčáka.

Na základě této aktivity se poslanec Lubomír Suk rozhodl svůj návrh stáhnout. "Náš návrh vznikl na řešení konkrétní situace, nebylo naší ambicí řešit jakékoli jiné oblasti," zdůvodnil své rozhodnuti.

BUSportál komentuje: Opodstatnění v návrhu by v současnosti mělo jen snížení z 90 na 80 km/h na ostatních komunikacích. Autobusy totiž musí dodržovat technickou - konstrukční rychlost, která odpovídá zejména konstrukci brzdného systému. Autobusy, které jsou v současnosti na silnicích, z těchto důvodů nemohou jet rychleji než 100 km/hod. Pokud se objeví výrobce, který vybaví autobus takovým systémem brzdění a takovými pneumatikami, případně dalšími technickými vymoženostmi tak, aby autobus splnil příslušné technické podmínky, pak je možné, že takový autobus bude moci jet rychleji, tedy až dopravní vyhláškou povolených 130 km/hod. Takový autobus by ovšem momentálně žádný dopravce nezaplatil.

V zákoně chtěli poslanci také zpřísnit i udělování řidičských průkazů pro řidiče autobusů. Podle platné úpravy se dosud může držitelem řidičského oprávnění skupiny D (všechny autobusy nad osm míst k sezení) a podskupíny D 1 (autobusy od osmi do 16 míst k sezení) stát držitel řidičského oprávnění skupiny B (osobní automobil do 3500 kilogramů a maximálně osm míst k sezení), a to v podstatě bez jakékoli podmínky řidičské praxe. "Je nepřijatelné, aby se držitel řidičského oprávnění skupiny B stal rovnou držitelem řidičského oprávnění skupiny D nebo podskupiny D 1, a to bez praxe na vozidle přiměřené velikosti a hmotnosti," uvedli předkladatelé z ODS.

Mimo jiné proto navrhli, aby o rozšíření řidičského oprávnění na skupinu D nebo podskupinu D 1 mohl požádat pouze držitel řidíčského oprávnění skupiny C (automobily nad 3500 kilogramů) nebo podskupiny C1 (automobily nad 3500 kilogramů, maximálně však 7500 kilogramů), který má v uvedené skupině nebo podskupině praxi nejméně dva roky.

BUSportál komentuje: Praxe řidičů autobusů na nákladním vozidle zní dobře, ale není zaručené, že dvouleté pojíždění se sklápěčkou v lomu zaručí kvalitního řidiče autobusu, zatímco letitá praxe s osobním automobilem či dodávkou a osobní kvality můžou dát šanci i jinému okruhu osob - například řidičům s velkou mírou zodpovědnosti a opatrnosti, což jsou například ženy, kterých by zejména v městské dopravě mohlo být daleko více.